16 Aralık 2010 Perşembe

Kas ve İskelet Sistemi

Dersin Adı : Fen ve Teknoloji
Sınıf : 4
Öğrenme Alanı : Canlılar ve Hayat
Ünite : 1
Konu : Vücudumuzun Bilmecesini Çözelim
Hafta : 2 ve 3
Aşağıda hazırladığım materyalin tasarım ve gelişim sürecine ilişkin bilgiler bulunmaktadır.

Dersin hedefi ve kazanımlar

Dersin hedefi öğrencilere görsel olarak vücudumuzda bulunan kas sistemini ve iskelet sistemini göstermek ve bunun sonucunda öğrencide aşağıdaki becerilerin oluşmasını hedeflemektedir. Bu beceriler şunlardır:

• Vücudumuzda bir iskelet sisteminin olduğunu belirtebilme
• İskeletin temel kısımlarını model veya şema üzerinde gösterebilme
• Kemikleri birbirine bağlayan eklemlerin olduğunu fark eder
• Gözlemleri sonucu hareketi sağlayan kasların iskelete bağlı olduğunu belirtme


Kaynakların saptanması

Kas ve İskelet sistemiyle ilgili kitap ve yazılar,internet ve daha önce hazırlanmış olan slaytları kullandım.Bununla birlikte internetten kas ve iskelet sistemiyle ilgili resimleri hazırladım.


Konuların öğrenilmesi

Topladığım kaynakları ve bulduğum resimleri gözden geçirdim ve sanki bir 4.sınıf öğrencisiymiş gibi anlatılacak konuyu baştan sona öğrendim.


Yeni düşünceler geliştirme

Bu süreçte öğrenciye kas ve iskelet sistemimizi,bunların birbiriyle olan ilişkisini en kolay ve etkili yoldan nasıl gösteririm sorusuna cevap aradım. Aklıma gelen fikir ekranda bir adet normal insan resmi bir adet kas sistemini gösteren resim ve bir adet iskelet sistemini gösteren resim koymak ve vücudumuzdaki kemiklerin isimlerini vermekti. Ancak bunu daha etkili ve etkileşimli öğretmek için Flash Professional programındaki maskeleme tekniğini kullanmaya karar verdim. Bu tekniğin çalışma mantığı şöyle; normal insan resmi,kas sistemini gösteren resim ve iskelet sistemi gösteren resimlerin her birini ayrı bir katmana koydum ve bunların hepsini ekranda aynı konuma yerleştirdim.Daha sonra bunlara maske uyguladım. Flash dosyasını çalıştırdığımızda farenin imlecini normal insan resminin üstüne getirdiğimizde bir alt katmanda bulunan kas sistemiyle ilgili olan resmi gösteriyor.Daha iyi anlayabilmek için aşağıdaki resmi inceleyiniz.









Öğretimin Tasarımı

Öğretim tasarımıyla ilgili basamaklar şunlardır:

    • Görevin analizi ve tanımı Bu aşamada şu sorulara yanıt aradım:



      Ne çeşit öğrenme gerçekleşecek?

      Hazırladığım program bir benzeşim programı olduğundan öğrenciler görerek,yaparak ve okuyarark öğrenme gerçekleştircekler.


      Öğrencinin sahip olduğu nitelikler nelerdir?

      Hedef olarak aldığım 4.sınıf öğrenciler bu dönemde somut işlemler yapabilme dönemindedir. Bu dönemdeki öğrenciler aşağıdaki özelliklere sahiptirler.

        *Oluşlar ve nesneler hakkında mantıksal düşünürler. *Sayıları kullanmayı ve kümelemeyi öğrenir. *Objeleri birkaç özelliğine göre sıralayabilir ve sınıflayabilir. *İşlemler Tersine Çevrilebilir: Bir işlem, son aşamasından başlangıç aşamasına kadar götürülebilir. Evden okula giderken gördüklerini tersine doğru anlatabilir. *Sıralama ve Sınıflama Yapabilir. *Mantıklı Düşünmeye Başlar. *Ben Merkezcilikten Uzaklaşır. *Dolaylı Gerçeği Kavrayabilme: Sarı renkli kapaklı bir kitabı, beyaz renkli bir kaplıkla kapladığınızda. Gerçek rengini sorduğunuzda “Sarı” der ve gerçek rengini bilir. *Dönüşümsel Düşünme: Daha önce yaşanmış bir olayı kafasında canlandırıp anlatabilir. *Korunumun Kazanılması: Madde, Uzunluk, Nitelik, Sayı, Alan, Ağırlık, Hacim korunumunu kazanmıştır. *Çoklu Sınıflama: Bir nesne, aynı anda birden fazla özelliğine göre sınıflanarak sıralanabilir. *Dönüşebilirlik: Bir nesnenin görüntüsü değişse bile (balon şişse bile), tekrar aynı haline geleceği (sönüp) kestirilebilir. *Telafi: Bir boyuttaki değişim, diğer boyutlarda da olmaktadır: şişen balon hacim ve uzunlukça da değişir. *Ayniyet: Bir nesneye ekleme yapıp çıkarıldığında miktarının değiştiğini kavrar.



      Öğretim ortamı ve süresi nedir?

      Hazırladığım ders bilgisayar tabanlı olduğundan kişisel kullanım için sadece bir adet bilgisayarın olması yeterlidir. Ancak sınıf ortamında projeksiyon üzerinden öğrencilere anlatılacaksa bu ders bir adet bilgisayar ve bir adet projeksiyon gerekmektedir. Hazırladığım program bir benzeşim yazılımı olduğundan belirli bir ders anlatım süreci yoktur.

      Bütçe nedir?

      Bilgisayar tabanlı bir ders olduğundan hazırlanması için herhangi bir masraf oluşmadı.

    • Becerilerin analizi Bu süreçte öğrencinin 1-2-3. sınıftaki kazanımlara sahip olduğunu varsaydım.

    • Öğretim stratejisi Hazırladığım program sunuş yoluyla öğrenme ve bağımsız/bireysel öğrenme stratejileri kapsamına girmektedir.


Dersin bilgisayar ortamında hazırlanması(Programlanması)
Flash Professional da resimleri katmanlara ayırdım ve birkaç ufak kodla( gotoAndPlay();,stop(); vb..) gerekli yönlendirmeleri yaptım. Daha sonra resimlerin bulunduğu katmanlara maske uyguladım. Aşağıda yapım aşamasıyla ilgili birkaç resim var onları inceleyebilirsiniz.
















Destekleme materyallerinin üretilmesi
Program için kullanma klavuzu olarak bir word dosyası hazırladım ve programa ekledim.

Programın son halini indirmek için buraya tıklayınız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder